BETROKKENHEID EIGEN MEDEWERKERS DRAAGT BIJ AAN SUCCES ALCMARIA
"Van ja-knikkers worden we zenuwachtig"
Bij schoonmaakbedrijf AlcmariA gaat een ongedwongen, gemoedelijke sfeer - in de directiekamer ligt lekker huiselijk zelfs Dobermann Chanel behaaglijk opgerold in haar mand - hand-in-hand met de constante drive om verbeteringen te realiseren. De eigen medewerkers leveren daaraan een wezenlijke bijdrage. Hun inbreng wordt door Vincent en José Schouten en haar echtgenoot Ruben Korver op waarde geschat. "Onze collega's zijn de reclameborden van AlcmariA."
AlcmariA is een familiebedrijf dat in 1988 door Reinier en Riet Schouten is opgericht. De bedrijfsnaam hebben ze niet lukraak uitgekozen, daar zit een slimme gedachte achter. Internet bestond nog niet, maar de Gouden Gids en telefoongids wel. Daarin stonden alle bedrijven en dienstverleners, keurig gerangschikt op alfabet. En wie kwam je als eerste tegen onder het kopje 'Schoonmaakbedrijven'? Inderdaad: AlcmariA. En dat was nou net de bedoeling.
KLEIN BEGONNEN
Het ondernemersechtpaar is klein begonnen. Hun woning in Oudorp fungeerde als kantoor, de schuur als opslagruimte, een garagebox gehuurd van de lokale melkboer, als extra werkplaats. Ze gingen aan de slag bij een aantal scholen. Daar is het niet bij gebleven. Er kwamen klanten uit de zakelijke markt bij en de klandizie nam toe.
ERMEE OPGEGROEID
Zoon Vincent en dochter José hebben het van dichtbij meegemaakt en werkten mee. Niet omdat het moest, wel omdat ze er plezier in hadden. "We zijn ermee opgegroeid en we waren er trots op dat onze ouders een eigen bedrijf hadden opgezet", vertelt Vincent. "We maakten schoon bij diverse klanten."
FAMILIEBEDRIJF
Hun rol kreeg abrupt een andere invulling toen vader Reinier ziek werd. Vincent: "Hij is er goed doorheen gekomen, maar was wel even uit de roulatie. In die periode stonden we er alleen voor. We dachten: wat gaan we doen? We hebben toen de finale beslissing genomen het bedrijf over te nemen. Ruben klopte al snel aan en met zijn drieën zijn we het bedrijf gaan runnen. Ieder met een eigen taak: Ruben doet de boekhouding en planning, José de salarissen en arbeidscontracten en ik het klantcontact en de commerciële kant. De taken zijn wel overkoepelend: we weten van elkaar waar we mee bezig zijn, overleggen veel."
GEMOEDELIJKE SFEER
Na de overname is AlcmariA een familiebedrijf gebleven. Met de bijpassende gemoedelijke sfeer. Vincent: "Het personeel spiegelt zich daaraan, zo gaat dat bij een familiebedrijf. Korte lijnen, dicht op elkaar en een veilige omgeving. Niet het feodale systeem van vroeger: je moet zaken afdwingen op basis van je persoonlijkheid en niet op basis van je positie. De sfeer is hier informeel, maar we proberen wel constant verbeteringen door te voeren."
INBRENG COLLEGA'S
Ideeën voor verbeteringen komen niet zelden van de eigen medewerkers. Zij staan op de werkvloer en denken erover na hoe ze efficiënter zouden kunnen schoonmaken of ze zien op YouTube dat er een nieuw apparaat op de markt is gekomen waar ze enthousiast over zijn. Dat geven ze dan direct aan Vincent door, die daar bij voorbaat heel blij van wordt. "Negen van de tien ideeën die worden ingebracht nemen we over. Deze inbreng van onze collega's waarderen we zeer. We worden bovendien zenuwachtig van ja-knikkers. En omdat het onze collega's zijn die bij de klanten over de vloer komen, zijn zij de reclameborden van AlcmariA.
WAARDERING
Ook bij de klanten oogstten ze veel waardering. Het laatste anderhalf jaar zelfs vaker dan normaal. De link met de Coronacrisis is hiermee gauw gelegd. Bedrijven wilden hun kantoren superschoon hebben om het Coranavirus, dat ineens om de hoek was komen kijken, een slag voor te zijn en dat heeft AlcmariA goed gemerkt. Vincent: "Niet alleen de waardering voor de zorgsector, maar ook de waardering voor de schoonmaakbranche is toegenomen. Zeker nadat Mark Rutte en Koning Willem-Alexander dit in een toespraak hebben aangehaald. Medewerkers van schoonmaakbedrijven werden trots op hun vak: dat is niet altijd zo geweest."
TROUWE KLANTEN
Een opsteker voor deze branche in zijn algemeenheid en voor AlcmariA in het bijzonder. Maar waardering voor de eigen medewerkers hadden Vincent, José en Ruben toch al en de liefde komt van twee kanten. Dat is gebleken tijdens de Coronacrisis. Naast de vaste klanten zijn de medewerkers loyaal aan het bedrijf gebleven. Vincent: "We zijn ze daar heel dankbaar voor. En het zegt ook iets over onze kracht: ons sterke punt is de persoonlijke aandacht voor collega's en klanten. We kennen ze en willen voor iedereen benaderbaar blijven."
DUURZAAMHEID
AlcmariA volgt een beleid dat zelf goed voelt en dat niet wordt ingegeven door de buitenwereld. Duurzaamheid is nu het sleutelwoord. Maar daar waren Vincent, José en Ruben in augustus 2008,
toen het huidige pand werd betrokken, al meteen volop mee bezig.
ONS STERKE PUNT IS DE PERSOONLIJKE AANDACHT VOOR COLLEGA'S EN KLANTEN
Geen gebruik van gas, maar restwarmte van de HVC. Eigen schoonmaakproducten met een gecertificeerd ECO-label in samenwerking met Hijman Schoonmaakartikelen uit Amsterdam, dat lege verpakkingen verwerkt tot granulaat. Een wisselwerking met GP Groot. Duurzame ledverlichting. Het ISO 14001 milieucertificaat. Zestig zonnepanelen op het dak, inmiddels uitgebreid tot honderd. Eén bestelbus al die volledig elektrisch rijdt en meerdere hybriden: meer zullen volgen. Vincent: "We blijven de ontwikkelingen volgen, maar wachten wel het juiste moment af. Dan stappen we in. En we doen dit allemaal niet omdat onze klanten dat van ons verlangen. De klant moet niet de motivatie zijn, dat moet vanuit jezelf komen. We doen het omdat we dat zelf willen, voor ons is het vanzelfsprekend. Maar we merken wel dat we hiermee een streepje voor hebben?"
ALCMARIA SCHOONMAAKBEDRIJF BV
Amethiststraat 9
1812 RP Alkmaar
website www.alcmaria.nl
e-mail iDit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
telefoon (072) 564 04 95
"WE DOEN HET OMDAT WE DAT ZELF WILLEN, VOOR ONS IS HET VANZELFSPREKEND"
bronvermelding: Rodi Media + fotograaf Vincent de Vries